Le Problem-Based Learning, description d'une pedagogie conduisant a la medecine factuelle
Abstract
Problem-Based Learning is an educational method which uses health care scenarios to provide a context for learning and to elaborate knowledge through discussion. Additional expectations are to stimulate critical thinking and problem-solving skills, and to develop clinical reasoning taking into account the patient's psychosocial environment and preferences, the economic requirements as well as the best evidence from biomedical research. Appearing at the end of the 60's, it has been adopted by 10% of medical schools world-wide. PBL follows the same rules as Evidence-Based Medicine but is student-centered and provides the information-seeking skills necessary for self-directed life long learning. In this short article, we review the theoretical basis and process of PBL, emphasizing the teacher-student relationship and discussing the suggested advantages and disadvantages of this curriculum. Students in PBL programs make greater use of self-selected references and online searching. From this point of view, PBL strengthens the role of health libraries in medical education, and prepares the future physician for Evidence-Based Medicine.
Résumé
Le Problem-Based Learning (PBL) est un enseignement base sur l'utilisation d'exemples ou de cas, qui fait appel à la pensée critique. La resolution de problèmes est présentee comme le moyen d’acquérir des connaissances, en développant le raisonnement clinique dans le cadre d'une médecine globale qui prendrait en compte l'environnement social et les preferences du patient, les impératifs socio-économiques et les meilleures preuves issues de la recherche biomédicale. Apparu a la fin des années 60, il a été adopte par 10 % des écoles médicales de par le monde. Cette méthode, qui fonctionne selon des principes similaires a ceux de l'Evidence-Based Medicine, est centrée sur un apprentissage autonome qui permet de développer les aptitudes nécessaires a l'auto-formation continuée. Dans ce court article de revue, nous proposons un exposé de la méthodologie, en insistant sur l’interactivité au sein des groupes de travail et en attirant l'attention sur les contraintes organisationnelles et pédagogiques. Parce qu'il exige des étudiants une démarche dynamique de recherche et d’évaluation de l'information, le PBL renforce le role des bibliothèques dans l'enseignement medical et prepare le futur médecin a la médecine factuelle.